Festivaltid og omdømmebygging

Asker kulturfestival er godt i gang! 150 arrangementer i løpet av 9 dager og alt det i flott forsommervær. Kan det bli bedre!?

Jeg tenkte her om dagen hva Asker kulturfestival betyr for bygda. Den bidrar helt klart til mer samhold blant lokalbefolkningen  i festivaluken, men i følge Ingebjørg Vestrum, forsker ved Nordlandsforskning, er ringvirkninger til festivaler med stort lokalt engasjement, mye aktivitet ellers i året også.

Asker kulturfestival skaper et godt omdømme for Asker og gir sterkere identitet, lojalitet og stolthet blant befolkningen. Det har jeg ingen tvil om etter å ha deltatt i fantastiske kulturarrangementer denne uken.

Omdømme er for øvrig et begrep som vi kommer til å jobbe mye med under kommunesammenslåing. En god definisjon på omdømme er det bildet folk får på netthinnen når de ser eller hører kommunens navn. Vi skal i fellesskap sette fokus på samarbeid og identitetsbyggingOmdømme kan nemlig ikke kjøpes, men må bygges innenfra.

En må være den en er. Dette betyr mindre fokus på image og mer fokus på innhold. Identiteten må danne grunnlaget for omdømmet, – ikke et tilfeldig image som man tror vil ”falle i smak”. Lik mennesker som har forskjellige identiteter og opptrer forskjellig i ulike sammenhenger, har også Asker forskjellige identiteter, og det kan være et interessant utgangspunkt. Det som er avgjørende er at vi skaper forventninger som vi kan innfri. Da kan omdømmebygging være et effektivt verktøy i arbeidet med lokalsamfunnsutvikling.Et godt omdømme kan bety trygghet og trivsel der en bor, tilflytting og næringsvekst.

Mine bilder på netthinnen for denne helgen er konsert med DDE med Vollen Marina som en vakker ramme rundt arrangementet.  Og familier som denne helgen skal nyte en fin gratis barnemusikal «Elefantus» i Asker kulturhus eller gratis familiefest: «Musikk, dans & magi»  i Vollen – etterfulgt av kanskje den beste isen en får smake denne sommeren fordi helhetsopplevelsen er så minnerikt.

God festivalhelg! 🙂

Kommentar

Til toppen